Sotning steg för steg med dålig kamera.

Idag har varit en dag i ögonbrynens tecken. I stort sett alla kunder jag haft på I am idag har velat få brynen plockade. Så när fina Molly Sandén tittade förbi så passade jag på att plocka hennes bryn oxå. ;)

Vi kom fram till att både hennes läsare och våra har frågat om hur man "sotar" ögonen. Eftersom båda hade lite tid över så kom vi fram till att vi kan göra en gemensam insats för våra läsare. Så här kommer en liten bildguide hur man kan göra smokey eyes (använder det "gamla" smoky eyekitet, eftersom Molly har det i sin ägo...)

Molly nästan helt osminkad:



Ledsen för att bilderna är lite suddiga. (Alla bilder är tagna med min telefon, HTC hero.) Hoppas ni förstår lite av vad vi gjort. Eftersom vi gjorde det i butiken så är samtliga produkter från gloMinerals, men har nästan bara använt produkter som jag vet Molly har och sminkar sig med i vanliga fall.

Här har jag ansat brynen lite och lagt foundation (honey light- pressed base), concealer (färgen natural) och en basskugga (den ljusaste färgen i smoky eye kit.) Tips: Lägg alltid en basskugga, det gör att färgerna sitter bättre, blir lättare att jobba med och om det är lite skimmer i färgen så ger det även en highlighter effekt om man lägger den ända upp till brynet.



Nu har vi lagt en ljusgrå skugga (skugga nummer 2 i smoky eyekitet) över nästan hela locket (inte helt ändå in till ögonvrån...) och en bit upp över globlinjen.



I nästa steg så har jag applicerat en mörkgrå/nästan svart skugga (en blandning av färg 3 och 4 i smoky eye kitet) närmast fransarna och suddat den upp och utåt.



Bilden på nästa steg som är eyeliner och mer suddning blev oerhört suddig, så den visar jag inte. Men efter det fick vi på lösögonfransar (NTR28 från eyemimo som jag delat på mitten och satt en halva på vardera ögat) och kajal innanför nedre franskanten (twilight blue), under fransraden suddade jag in lite av den mörka ögonskuggan (i ytterkant) och den ljusgrå (längre in mot ögonvrån) :



Det är för övrigt någonstans här i sminkningen som Molly visade mig ett klipp från Rix fm tror jag att det var, det handlade om en uppsats om en ko... Skrattade så tårarna sprutade och tyvärr(?!) gjorde fröken Sandén det oxå så ögonskuggan rann ut lite, men det gör inget. Vi hade kul iaf!

Suddade iaf ihop de sista kanterna.

 

och borstade på ett ljusrosa rouge (sweet) och satte lite svagt färgat läppglans (persimmons, för övrigt en av mina personliga favoriter...)




Voila! Klart. Bara att gå ut och festa, eller som i vårt fall bara åka hem. ;) Molly själv tycker att hon ser arg ut på bilden, jag bad henne se lite allvarlig ut för att sminket skulle synas bäst- inte ser hon arg ut. Bara snygg!


Spana in Mollys blogg och hennes version av tillvägagångssättet: http://mollysandenblogg.blogspot.com/

Sen försökte vi ta kort på oss själva: (det gick sådär...)



Efter ca 10 försök fick vi ändå en bild på oss tillsammans:




Tack Molly, för sällskapet, modellandet, skratten och en mycket trevlig stund!

Passar även på att önska en Glad Påsk från oss på I am (och Molly såklart).

/Maria


Kommentarer
Postat av: Bessie - 19år snart 2barnsmor

Berätta och vinn :)

2010-04-01 @ 22:14:20
URL: http://metrobloggen.se/Bessie
Postat av: sara

Jätte snyggt var det! :)

Önskar jag kunde skugga så!!



Hur är läget? :)

Kram

2010-04-01 @ 22:15:32
URL: http://rizzy.blogg.se/
Postat av: Jennie

snyggt ! :)

2010-04-02 @ 09:11:18
URL: http://mammatillvidar.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Va snyggt! Jag lade precis upp en sotning för nybörjare :P hehe.. det här blev rikigt snyggt.. älskar fransarna :)

2010-04-05 @ 18:05:51
URL: http://www.makeupbyv.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0