Skärpning kollegor!

För er som inte gillar klagande och gnällighet- sluta läs nu!

Jag har sista veckorna upplevt något som jag ändå känner att branchen varit hyffsat förskonad ifrån förut. (Eller så har jag varit naiv.) Nämligen knivhugg i ryggen och allmänt skitsnack! Tänker inte i inlägget outa någon eller skriva vilka produktioner det rör sig om.

Jag tycker att man ska hjälpa varandra och hålla en trevlig atmosfär oss kollegor emellan men sista veckorna har det varit så jävla mycket skitsnack och nedtryckande utlåtanden i media, bloggar och facebook om varandras jobb, sminkningar och liknande. Visst- jag kan oxå titta på ett program och tänka: Oj varför har de så mycket rouge på den där killen eller titta där har de visst glömt sminka halsen. Men inte fan skriver jag ut det offentligt! Man vet inte vad de hade för förutsättningar för just den sminkningen eller hur just den personen är att sminka. Det är just människor vi jobbar med inte skyltdockor!

Är man t.ex van att jobba med modeller kanske man inte är van att läsa in vad personen i sminkstolen själv vill ha i sminkväg eftersom modeller faktiskt inte har någon talan om hur de ska se ut på plåtningar osv, så i det fallet är de ju faktiskt en form av skyltdocka.

När jag jobbar med tv, personporträtt eller liknande strävar jag alltid efter att personen jag sminkar ska känna sig som sig själv när de sen ställer sig på scenen och ska uppträda. (Eller vad det nu är de ska göra.) Ibland kanske jag inte tycker att det är den bästa looken för just dem och jag skulle kanske hellre välja en annan färg eller liknande och jag kan försöka styra dem lite i den riktning jag tror är bäst/snyggast. Men ni vet vad man säger- kunden har alltid rätt! Det är ju inte jag som ska stå och prestera inför hundratusentals människor.

Och nej, jag skriver inte detta för att jag själv har varit utsatt själv nyligen!
(Vad jag vet...) Jag och mina närmsta kollegor försöker alltid att rekommendera varandra till jobb och stötta varandra i allmänhet. Jag har själv stått på jobb och tänkt: hur löser jag detta? Det kan vara alltifrån en hy där personen har problem med acne, väldigt torr hy eller svårsminkade ögon. Ofta kan jag även rådfråga mina kollegor vad de tror är bästa sättet att lösa problemet. Sen ska man komma ihåg att man ganska ofta är under rätt hård tidspress på inspelningar. Vi har inte tid att smådutta med detaljer i all evighet. Det är rep, intervjuer, kostymprovning, kiss och matpauser och gud och hans faster som ska vara med och slåss om dagens ibland alltför få timmar. Och vi ska inte prata om vad som händer om någon är sen till sminktiden, då kanske vi inte ens hinner få 5-10 minuter med personen i fråga.

Så snälla sminkor/sminkörer! Kan vi inte försöka hålla en trevlig stämning inom yrket? Det är ju trots allt vårt jobb och välbefinnande som står på spel.

/Maria


Ps. Som exempel så har vi på True talent 1 timme att fixa både hår och smink på tjejerna. Danny och Tommy har vardera 10 minuter eller liknande... Ds


Kommentarer
Postat av: Carina (TotalBeauty)

Det är ju riktigt ledsamt att detta sker :(



Jag har upplevt att knivhugg i ryggen och allmänt skitsnack Nästan hör till vardagen bland en viss grupp skönhetsbloggare, detta sker dock ofta i det dolda. Tyvärr också väldigt ledsamt!

2011-10-03 @ 17:31:28
URL: http://www.totalbeauty.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0