Maria tipsar- Gå o se!

Dagens tips handlar inte om smink, eller jo det gör det faktiskt delvis- fast på ett annat sätt.

Igår kväll så var jag som sagt och såg genrepet av Romeo och Julia på Göta Lejon. Jag var där med 9 av skådespelarna från Robin Hood i somras. Kul att se dem igen!



Vilken föreställning! Jag var positivt överraskad! Och då hade jag ändå hört väldigt mycket bra om den innan jag såg den.
Det är en fröjd rent visuellt. Framförallt koreografi, mask och kostym är bara de anledningar att se musikalen. Sååå snygga dansnummer. Man fick såklart inte fotografera, jag hade verkligen velat visa några av maskkreationerna (gjorda av Sara Klänge.) För just romeo och julia kanske inte är så upphetsande rent maskmässigt så det är synd att det bara är dem man ser i promomaterial.

Musiken är uppbyggd av gamla hits som nu är översatta till svenska. Allt från Gary Jules till Metallica får sin plats i föreställningen på ett otippat snyggt sätt.

Några som bör nämnas lite extra för sina rollprestationer är Marianne Mörck som gör Julias amma på ett väldigt humoristiskt sätt och tar över scenen när hon står på den. Även Anton Lundqvists komik (och dans, sång, akrobatik mm) lyfter föreställningen ytterligare. Eller varför inte Fredrik Wentzel i rollen som Tybalt som kan använda kroppen på de mest anmärkningsvärda sätt. Satt och häpnade över hans kroppskontroll fler än en gång.

Sen är ju vår vän Johan Wennerstrand också väldigt bra som den något självälskande greve Paris. Konstigt att se Johan i en sån roll. Han är så varm och trevlig som person så kontrasten mot den stele narcssistiska Paris är så stor. Mycket bra insats av Johan!

Så mitt tips är självklart: gå och se den! Tror verkligen att även folk som inte gillar musikaler kan ta till sig denna. Den går hela hösten på göta lejon. Jag skulle gärna gå och se den igen!

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0