Myter om smink på killar i TV.

Tänkte bara berätta lite om hur man sminkar en kille till en tvsändning.

Jag hör hela tiden myter om hur man sminkar en kille (och även tjejer) så jag tänkte berätta hur det verkligen är.

En vanlig missuppfattning är att man sminkar 1-2 nyanser mörkare än personen är i sig själv- FEL! Förr kanske man tog upp personen lite i färg, men nu när bilden är så skarp så ser det bara konstigt ut. En lätt tunn grund för att jämna ut ansiktsfärgen räcker gott. När det sänds i hd så syns smink väldigt väl, då kan man inte vräka på hur mycket som helst. Samma gäller ögonmake på killar. Har personen i fråga dålig hy kan det vara svårt att hålla det tunnare. Då får man helt enkelt göra valet att plitorna syns lite eller att man kanske ser att han är sminkad.

Om man vill förstärka blicken lite så brukar jag lägga liiiite mascara längst intill fransraden och eventuellt lite brun skugga över på ögonlocket över och under för att ge lite djup.

Är killen i fråga en artist och står på scenen kan man ibland ta i lite mer, man köper av nån anledning att musiker är lite mer sminkade.

Brynen kammas till och ibland skuggar jag i dem lite med en brynskugga, gärna två nyanser för djupets skull så att det ser lite levande ut.

Shading var vanligare förr när man hade tjockare sminklager, nu använder jag oftast en matt mörkare rouge eller ett solpuder- det brukar ge ett naturligt fint resultat.

Har man tur så har personen i fråga en snygg solbränna och bra hud. Som Gabriel Fors t.ex:



Titta på min hand och jämför hur brun han var här! Haha (och hur vit jag var) Men till mitt försvar så kan jag säga att jag inte spenderade vintern i Florida. ;)

En annan bra produkt för både tjejer och killar är anti shine. En kräm som mattar ner så man slipper pudra så mkt. Min favorit är shiseidos:




Den kan även användas ovanpå sminket!

/Maria


Kommentarer
Postat av: Carina (TotalBeauty)

Har alltid undrat hur mycket man egentligen sminkar killar inför olika tv-uppträdanden. Hihi nu fick jag veta det :)

2011-07-03 @ 16:06:34
URL: http://www.totalbeauty.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0