Hur jag lärde mig sminka mig.

Jaha...Nu har ju tydligen Maria utmanat mig så då måste jag ju förstås anta den!

Jag har alltid varit intresserad av smink och stod redan när jag var 5 år på en pall och tittade med stora ögon på mormors sminkbord ( som jag såhär i efterhand inser inte var stort) men för mig var det jättemycket grejor!!!

Hon hade en sådan där kakmascara kommer jag ihåg som hon spottade lite i innan hon applicerade den på fransarna.

Första gången jag minns att jag blev sminkad var när jag var 5-6 år och vi skulle lussa på gatan där vi bodde, jag ville vara Pelle Svanslös. När mamma sminkat klart mig så tog hon mig till spegeln och fick väl inte direkt den reaktionen en mamma vill ha när hon har sminkat sitt älskade barn.....Jag blev livrädd och började stortjuta så det var bara att tvätta bort allt!

Sen när jag blev 10 år så började jag sminka mig med "jane helen" ögonskuggan som alla hade, den som var 2 delad i babyblått och babyrosa, men jag fick bara sminka mig hemma inte till skolan och jag minns att jag längtade tills jag kunde få sminka mig på morgonen och bli så där cool som de där tuffa tjejerna i högstadiet.

Och så blev det. Jag sminkade mig väldigt mycket och tyckte att jag var så cool!!! Jag började med att ha väldigt mycket kajal och sen röda läppar. När jag väl upptäckt foundation så överkonsumerade jag det med en nyans för mörkt som jag tvärt avslutade under hakan, dvs att fortsätta ner på halsen för att undvika eventuella ränder var det inte tal om. Jag var helt galen i smink och krämer i alla dess former. Jag hade ansiktskräm, kroppskräm, bröstkräm,nagelbandskräm och ja allt man kunde ha en kräm till hade jag! Min pappa kallade mitt rum för " Täckomatorp" som är en kemikaliefabrik.

I gymnasiet minns jag, att jag och min bästa komps Stina satt i ca en timma mitt i mot varandra vid köksbordet och sminkade oss( enligt bokens alla regler som vi läst) samtidigt som vi drack kaffe och kedjerökte gula blend.

Med åren så har jag fått en mera sund relation till smink och krämer. När jag 24 år så gick jag min sminkutbildning och hade turen att få ett lärlingsjobb på en gång när jag var färdig.  Och sen så har det rullat på och gör fortfarande.

Anna



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0